11 Ocak 2012 Çarşamba

Gülün Adı Umberto Eco Kitap Eleştirisi ve Yorumlar

Gülün Adı benim en sevdiğim romanlardan biridir. Fotoğrafta da gördüğünüz üzere ilk olarak 17 ocak 2000 senesinde almışım. okur okumaz da hemen Amerika’dan kitabın ingilizcesini ve de kitapta anlatılan karakterler ve olayları açıklayan “key to the name of the rose” (gülün adının anahtarı) adlı kitabı almıştım. o zamanlar internet bu kadar gelişmiş değildi. hoş hala daha kitapta adı geçen olayları nette bire bir bulacağınızı düşünmüyorum. belki detaylı araştırırsanız ortaçağ tarihini bulabilirsiniz. Kitabı en az 4 kez okudum. Zaten parça parça olmuş :) bantlamışım sayfalarını, öyle bir arada duruyor. her neyse alttaki yazı yıllar önce kitap hakkında yazdığım cümleler. buyurun;
eco ve gülün adı.. sanırım ortacağ tarihi hakkında avrupayı merak eden birinin kullanacagı önemli kaynaklardan biri gülün adı.Bence kitabı 3 temel olgu üzerine Umberto incelemeliyiz:
1- cinayet romanı; kitap 1327 yılında kuzey italya da bir manastırda art arada işlenen ve rahipler arasında huzursuzluk yaratan cinayetleri çözmek amacıyla davet edilen baskerville li william ve onun çömezi melk li adsonun hikayesidir roman. gercekten sürürkleyicidir hikayenin bu kısmı ama ilk bakışta budur romanın tarifi..
2- kaynak kitap olarak gülün adı; eco göstergebilim profesörüdür ve hobisi de ortaçağdır. melk li adso nun agzından yazılmış kitapta kesinlikle tarihi bir hata yoktur bilakis herhangi bir akademik çalışmada kullanılacak kadar pürüzsüz ve gerçektir yazılanlar kitapta. bu noktada biraz iş tabiki karmaşıklaşıyor çünkü gercekten ortaçağ avrupasını bilmiyorsanız fazlaca yorulacaksınız keza ders kitabı niteliğine (ansiklopedik roman) bürünüyor roman özellikle şadan karadenizin çevirisinde dipnotlarla bayağı okumanız yavaşlayacaktır. üstte belirttiğimiz üzere baskerville li william ın görevi cinayetleri soruşturmaktı demiştik bu noktada bir öteki görevi ortaya cıkmaktadır: papanın temsilcilerinden oluşan bir heyetle de fransiskenler adına konuşmaktır. iki heyetteki karakterlerde gercekte yaşamış (baskerville william hariç) insanlardır hatta adso bile ki zaten tüm metin onun el yazmasıdır.
3- postmodern gülün adı; alegori aynalar şifreler labirentler vs. başka ne diyebiirim ki.. insanın kafasını yoran sürekli olarak sende içeri gir ve manastırın duvarlarına dokun esrarı çöz diyen yapı. ayrıca baskerville william ın sherlock homes çömezinin watson u andıran ayrıca l. borges i de içine katan bir roman. ama inanın bu yönünü anlamanız kitabı okudukca elle tutulur hale gelecek
kitabı 3 kez okunmasını tavsiye ediyorum ancak eco nun “sonrası” adlı gülün adı üzerine kendi yazdığı yazıdan iki uyarıyla bitirmek istiyorum ilki aşağı yukarı şöyle ilk yüz sayfa yı atlatabilirse okuyucu kitabı bitiri diyor ve öteki de; ben okuyucunu elinden tutup ortaçağa götürdüm bu zamandan kopup gelecekler okumalı bu kitabı yoksa hiç başlamalılar diyor. karar sizin..
NOT: The Key to The Name Of the Rose Kitabını isteyenler bana ulaşabilirsiniz!
SONUÇ: OKUYUN! Ben bu kitabı 4 defa okudum. Nasıl okumayın diyebilirim ki?

1 yorum:

  1. Gayet aydınlatıcı olmuş yorumların aldım fakat okumak için fırsatım olmadı zorakı okumak da ıcımden gelmedı sımdı tam vaktı :)

    "The Key to The Name Of the Rose Kitabını isteyenler bana ulaşabilirsiniz!" demişsin hala geçerli mi bu teklif ?

    YanıtlaSil