16 Şubat 2013 Cumartesi

Alice Harikalar Diyarında - Lewis Carroll - Yorumlar

alice harikalar diyarında Hiç hesapta olmayan bir zamanda, hiç hesapta olmayan bir kitap okudum; Alice Harikalar Diyarında. ( Alice's adventures in wonderland ya da Alice in wonderland ) Belki de Türkçe'si " Alis Harikalar diyarındadır " ; inanın tam olarak bilemiyorum.  Kitabın yazarı Lewis Carroll ( gerçek adıyla Charles Dodgson) Oxford'da matematik ve mantık dersleri veren hoca.Kendisi 3 küçük kıza masallar anlatır onları eğlendirirmiş. Bu vesileyle çocuklar için Alice Harikalar Diyarında adlı çocuk kitabını 1865 yılında yayınlamış. Kraliçe bile kitabı çok beğenmiş ve yazra övgüler yollamış. Küçükken okuyup anlamamıştım; bir de konuşan tavşan filan beni hakikaten çok korkutmuştu; dün gece baktım ki bir şeyler kaçırıyor olabilirim; hemen internetten bulup okudum. Maalesef İngilizcesinden okudum; Türkçe Alice Harikalar diyarında e-kitap, belge veya döküman olsaydı burada linkini verirdim ama sonuç: negatif; sadece İngilizce bulunabiliyor.   

KONUSU:   Birgün Alice ablasıyla bahçedeyken bir tavşan hasıl olur. Tavşanı takip eden Alice hop tavşanın deliğinden düşer ve hiç bilmediği bir dünyaya girer. 

ÖNEMLİ UYARI : KİTABI OKUMUŞSUNUZ GİBİ ANLATACAĞIM. Komple özetini yapmayacağım ama kitaptan bölümleri konuşmadan yazmak imkansız. 

 Masal 12 bölüm ve bendeki PDF kitaba göre 48 sayfa :) Hızlıca okunuyor. Küçükken korktum dedim ya dün gece yatmadan önce okudum yine korktum. Lewis Carroll sanırım bilinçdışındaki uçan fikirlerin hepsini kulağından tutup yere indirmiş. Korkunç yani yok nargile içen kırkayak, konuşan tavşan, durmadan büyüyüp sıkışan zavallı Alice, havada asılı kalan kedi gülüşü; boru değil.. Bu yazdığım olumsuz değil ama olumlu da değil; bu tip şeyleri seviyorsanız harika yok eğer sevmiyorsanız kötü.
Bu arada Orhan Pamuk Kara Kitap Yedinci Bölümde " ...adı Ali Harikaülke olmuştu.. " diye esere atıfta bulunur.. Zaten o bölüm de Lewis Carroll'dan epigraf ile başlar. Bizden kaçmaz efendim.. Kara Kitap deyince akan sular durur bende..
Yalnız yazarın mantık ve matematik ile kuvvetli zihinsel bağı bence kurgularda kendini derinden hissettiriyor. Uçar gibi ilerliyor. Hakikaten beynimi açan bir dolu bölüm (ki ben onlara sahne diyeceğim) okudum; kapılar, anahtar, masanın ebatı, gözyaşı nehirleri, sonu olmayan garip yarış, hele o kedi yok mu o kedi.. Felaket zorluyor aklınızı.

1bannerkonu




alice harikalar diyarında
Ben İngilizcesinden okudum; Türkçesinde bu denli etkili midir bilmiyorum ama bir dolu kelime oyunu vardı.. İlginç olmuş; bulmacalar ve mantık oyunları keza çok güzel. 


 alice harikalar diyarında; Kitap çocukluktan ergenliğe geçmek üzere olan kızımızın ruhsal ve fiziksel değişimini onun tepkileriyle destekleyerek anlatmakta. Aniden büyüyen küçülen elleri ona çok korkunç gelmekte. Öte yandan delikten düşerek yepyeni bir dünyaya girmesi; evden uzaklaşıp artık yetişkinliğe geçişi ve sorunlarla yalnız kalışı, onları tek başına algılayıp çözme zorunluluğu vs çok net.Zaten ilk başta panikleyen Alice'in sonlara doğru problemlere karşı yaklaşımı da değişiyor; daha hakim oluyor. Güzel. Yine yeni yeniden; masumiyetini kaybetmek zorunda olan çocukluk.. :) Son zamanlarda hep bu konudan gidiyoruz; Çavdar tarlasında çocuklar; Salinger - Masumiyet; Zeki Demirkubuz.. Hayırlısı bakalım.. :) 

Neden Alice'in Gittiği Yer Harikalar Diyarı ?  

 Çünkü orada bir çocuk için harika şeyler oluyor; konuşan hayvanlar, garip bir kraliyet egemenliği, tatlılar, hayal gücünü zorlayan olaylar vs ama herşey de dört dörtlük değil aslında. Mesela çay partisindeki edep kurallarına dayalı çok gerçekçi tatlı-sert konuşma ya da "kellesini kesin" tarzı ciddi tatsız olaylarda var. Mesele o ki, sanırım geniş pencerede yazar, bu erişkinlik dünyasını onaylıyor. Küçük kalmayın, büyüyün ve bilmediğiniz bu dünyanı bir parçası olmaktan korkmayın diyor; çünkü burası aslında Harikalar Dünyası. Bilmiyorum ne kadar haklıyım!
Neden orası harikalar diyarı fikri olan varsa aşağıda Nedenleriyle paylaşabilir mi lütfen?
Kırkayak ile konuşma muhtemelen eril cinselliğe delalet etmektedir ve Alice'in gördüğü bahçesi cennet bahçesidir diye uzatmak mümkün. Yani üzerinde uzun uzun düşünmeden aklıma gelenleri yazma şeklinde oldu ve şimdi yazdıkça hissediyorum ki tekrardan okuyup daha detaylı düşünmem gerekiyor bu çocuk masalını sanırım.. Çocuk masalıymış bu büyük masalı daha ziyade.. :)


1bannerkonu


SONUÇ Okumadıysanız kesinlikle okuyun; tabii kitapçıdan çocuk kitabı istemek biraz ağırımıza gidebilir ama o kadar olsun artık ;)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder